louis le roy inge van losser web

Bij het overlijden van Inge Le Roy:

"De statuten van de Stichting TIJD laten er geen twijfel over bestaan: de stichting is opgericht door Louis en Inge sámen. Hierbij de eerste regels, al zijn ze wat formeel:

rinse van der schoot ecokathedraal 300Rinse van der Schoot bij de Ecokathedraal in Mildam op 18 juli 2019

Bestuurslid van het eerste uur A.R. (Rinse) van der Schoot van de Stichting TIJD is op woensdag 24 juli 2019 overleden. In het volgende In Memorian leest u dat Van de Schoot van  grote betekenis is geweest voor de stichting.

Toen Rinse jaren geleden samen met zijn Greetje en een vriend een bezoek bracht aan de ecokathedraal in Mildam en zij op de stenen in de zon zaten werden zij aangesproken door Louis Le Roy. Na een heel referaat van Louis vroeg hij wat voor werk Rinse deed. Die vertelde dat hij jurist was bij de gemeente Heerenveen. Dat was niet direct een goede binnenkomer. Ambtenaren waren niet het soort mensen waar Le Roy grote bewondering voor had, net zo min trouwens als architecten en tuinarchitecten. Ze waren in zijn visie te veel afgedwaald van de praktijk en te veel gevangen in regeltjes, bouwtekeningen en ontwerpen.

ecokathedraal heerenveen toegankelijk hit

Maandag 17 juni 2019 hebben twee leden van Heerenveens initiatief Toegankelijkheid ( HiT Heerenveen ) op uitnodiging van de Stichting Tijd een wandeling gemaakt door de Le Roy tuin in Heerenveen met als doel te inventariseren waar de toegangkelijkheid verbeterd kan worden.

loftlud ecokathedraalOp zondag 28 juli 2019 zal Loflûd in de ecokathedraal van Mildam twee keer een voorstelling geven. Loftlûd improviseert met taal, muziek en ruimte. Loftlûd is ontstaan uit een idee om samen sfeervolle improvisatiemuziek te maken. De uitdaging was om met het geluid van de didgeridoo op intuïtieve wijze muziekcomposities met een verhaal te maken. Een verhaal dat gecombineerd met poëzie steeds meer de vorm kreeg van een levend landschap vol planten, dieren, en ‘vreemde’ geluiden.

logo stichting steenbreekVoorzitter Wout Veldstra van de Stichting Operatie Steenbreek zal op het TIJD-symposium van 31 oktober 2019 een lezing houden over de doelstelling van de stichting.

nynke rixt jukema tijd symposium 2019 ecokathedraalOp het TIJD-symposium van 31 oktober 2019 zal ook architecte Nynke-Rixt Jukema een lezing houden.

thumb plus richard tentoonstelling oude liefde heerenveen 2U bent van harte welkom bij de opening van de Tentoonstelling "Königstraum / Koningsdroom / Kingsdream / Rêve du Roi" van "+ richard" op zaterdag 13 april t/m 15 juni 2019 in Kunstruimte Oude Liefde, Trambaan 17, Heerenveen

hap en stap arrangementEen wandeltocht met culinaire en historische elementen!

De route begint om 10:30 bij landgoed Oranjestein in Oranjewoud. In de oranjerie wordt u ontvangen met koffie én oranjekoek, een Friese lekkernij. Vervolgens maken we een rondleiding over het 19e -eeuwse landgoed waarbij de beheerder u vertelt over de geschiedenis en het wonen en werken op deze nog authentieke buitenplaats.

overlijden ingrid

Ingrid Le Roy, dochter van Inge en Louis Le Roy (1924-2012) en bestuurslid van de Stichting TIJD is dinsdag 5 maart overleden.

govert geldof complex ingewikkeld
“In de praktijk gebeurt het!” is de titel van de Le Roy Lezing die door Govert Geldof gehouden wordt op het TIJD-symposium van donderdagmiddag 31 oktober 2019 in het Museum Heerenveen Een toelichting op zijn boek: “Complexiteit en de waarde van praktijkkennis”. "Hoe complexer een vraagstuk is, hoe nadrukkelijker we een beroep moeten doen op praktijkmensen. Hoe groter de onzekerheden zijn, hoe belangrijker het is waarde toe te kennen aan de kennis van de mannen en vrouwen die met de voeten in de klei staan, zorg verlenen, voor de klas staan en het land bewerken. Dat is de centrale boodschap van dit boek." aldus Geldof.

De stichting TIJD is voortdurend op zoek naar ecokathedraal-bouwers voor de ecokathedralen in Mildam en Heerenveen-Midden.fa ecokathedraal 021

groen lintje stichting tijd nominatie heerenveen groen links 2018

De Stichting TIJD is door Groen Links Heerenveen genomineerd voor het Groene Lintje 2018. De prijs wordt elk jaar toegekend aan een persoon, bedrijf of organisatie die een waardevolle bijdrage aan de kwaliteit van onze omgeving hebben geleverd.

merel melief tijd symposium kleinVoor het jaarlijkse TIJD-Symposium van Stichting Tijd schreef Merel Melief een column die aansloot bij het thema: Minimalisme en Gemeenschapszin.

‘Wat is dertig jaar?’ vraagt filosoof Louis le Roy zich af in een portret van Fryslan Dok, om daarna resoluut te antwoorden: ‘niks!’ Op de geschiedenis van de wereld is een mensenleven een stipje. Een puntje onzichtbaar voor het blote oog. Le Roy predikt een circulaire economie avant la lettre en het minimalisme voordat influencers ermee aan de haal gingen. Zijn filosofie: de mens moet de natuur niet willen beheersen, sterker nog ze kan haar niet beheersen, want ze is zelf de natuur.

I agree with the Privacy policy