meesterproef berend sara ecokathedraal sneek 900

Wat is de definitie van een ecokathedraal? Wat komt er allemaal bij kijken om zelf een ecokathedraal te beginnen? Sara en Berend van het CSG Bogerman in Sneek buigen zich in hun ‘Meesterproefproject’ onder ander andere over deze vragen om uiteindelijk zelf een Le Roy gebied op te starten in of nabij Sneek.

groen tussen tegels le roy tuin
Van grijs naar groen, dat is de mantra van veel overheden en (natuur)organisaties om bewoners er toe over te halen hun betegelde tuin te vervangen door een tuin met begroeiing. De voordelen van een groen tuin zijn bekend: zo is een groene tuin bijvoorbeeld veel koeler, het afvoeren van regenwater is beduidend beter, CO2 wordt omgezet in zuurstof en een groene omgeving is prettiger voor een mens dan een grijze omgeving.

nl doet 2021 ecokathedraal le roy tuin heerenveen

Maak op een informele manier kennis met het werken in een ecokathedraal! Meld je aan voor deze NL-Doet actie en kom op zaterdagochten 29 mei 2021 (was eerst 13 maart 2021) naar de Le Roy tuin in Heerenveen, dan gaan we kijken wat er op dat moment allemaal gedaan kan worden. Bijvoorbeeld stenen stapelen, paden vrij maken, zwerfvuil ophalen, of gewoon lekker fotograferen of tekenen!

Afgelopen maandag hebben we een bijzonder gesprek gehad met Elmo Vermijs. Hij is een kunstenaar en architectureel ontwerper die opereert op het snijvlak van kunst, architectuur, landschap en design.

Vanwege een bijzonder project wat hij heeft uitgevoerd in Japan in 2019 heeft stichting Tijd hem dit jaar uitgenodigd voor het Symposium 'Bomen over bos'. Nu dat symposium een jaar lang in digitale vorm tot jullie komt hebben wij Elmo op maandag 30 november uitgebreid gesproken in het atelier van Louis Le Roy.

doneer een boom le roy tuin hor

Zorg voor nog meer biodiversiteit in de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden en doneer een boom! In het kader van het thema "Bomen over bos" van het jaarlijkse TIJD-symposium, dat de komende maanden vooral online zal plaatsvinden, wordt deze actie georganiseerd door de Stichting TIJD.

Bomen zijn onmisbaar voor een gezond klimaat. Dat geldt wereldwijd, maar begint in je eigen omgeving. Bomen zijn nodig voor het creeëren van schaduwrijke plekken, het zorgen voor een betere waterhuishouding en natuurlijk zorgen ze voor een schone lucht. Ook bieden bomen en struiken natuurlijke broedplekken én voedsel voor vogels.

Daarom plant de Stichting TIJD elk jaar in de Le Roy tuin in Heerenveen een aantal bomen. In het geval van fruitbomen worden die zorgvuldig geselecteerd door de Stichting Fruit yn Fryslân. Dit planten van bomen willen we zeker nog jaren volhouden. Uw financiële bijdrage is daarbij van groot belang.

Heerenveen park le roy herman jan 20 6 1974
We zijn op zoek naar foto's uit de beginjaren van de Le Roy tuin in Heerenveen. Zo kregen we van Aafje Dijkhuizen een aantal prachtige familiefoto's uit de Le Roy tuin uit 1972 en 1974,  met het volgende verhaal er bij:
"Mijn grootouders woonden in West-Friesland. Van daaruit maakten we samen met mijn oma en deze keer ook mijn oom altijd een keer een dagtocht met de auto.

ecokathedraal stapelen voor dummies
Wie zelf met het idee loopt om een stuk grond als ecokathedraal te gaan ontwikkelen, loopt vaak tegen een aantal praktische dingen aan wat betreft stapeltechnieken. De cursus "Stapelen voor DUMMIES" kan dan uitkomst bieden.

le roy tuinWethouder Jaap van Veen van de Gemeente Heerenveen en Tineke Hempenius, voorzitter van stichting TIJD, hebbenop zaterdag 31 oktober 2020 in de Le Roy tuin hun handtekening gezet onder vernieuwde afspraken voor de ecokathedrale Le Roy tuin in Heerenveen-midden.

In het voorjaar 2020 ontstond onrust nadat de gemeente groenonderhoud aan de tuin had uitgevoerd die niet overeenkwamen met de filosofie van Le Roy. Hieruit kwam de behoefte aan vernieuwde afspraken naar voren. Ook moest de Intentieverklaring van 2005 gewijzigd worden als gevolg van de werkzaamheden aan de Oranje Nassaulaan.

Wethouder Jaap van Veen: “Het ecokathedrale proces en de filosofie van Le Roy is voor Heerenveen uniek en willen wij dus ook op deze plaats mogelijk maken. De vernieuwde afspraken dragen bij aan goed onderling contact, zodat het onderhoud en de ontwikkeling van de tuin in goed overleg gaat. De gemeente en de stichting hebben hierbij elk een eigen verantwoordelijkheid.”

boek retourtje mondriaanOmdat het symposium niet doorgaat willen we jullie aandacht vragen voor een mooi aanbod:

BESTEL IN ONLINE BOEKWINKEL EN KRIJG 10% KORTING OP DE PRIJS.

Dat betekent dat je voor de prijs die je anders zou uitgeven aan het symposium 1 of 2 boeken in huis kunt hebben. Thuisblijven en lekker lezen, het kan! Bestel je ze allemaal dan kun je alle vijf de boeken lezen voor 60 euro.

129638akleinformaat

6th place tree of the year: De kastanjeboom uit Vales - Portugal

Door Covid-19 zal het symposium dit jaar in een andere vorm terugkomen, de live bijeenkomst kan helaas niet plaatsvinden.

We zien elkaar een andere keer weer in het mooie Posthuis theater en vragen jullie om de website of de Facebook pagina's in de gaten te houden. Via nieuwe vormen zullen we jullie bereiken en kijken uit naar een volgende (digitale) ontmoeting!

Het programma zullen we stap voor stap gaan uitrollen. Via interview, podcast, fotoreportage, beeldessay, blog of vlog, de Coronatijd dwingt ons om  te vernieuwen en te kijken naar wat wél kan. Net als de natuur, die ook liever groeit waar het wel gaat.

Op deze drone-opname van de Le Roy tuin, de ecokathedraal van Heerenveen-Midden, is duidelijk te zien hoe deze groenstrook van 1 kilometer lang het groene hart vormt van deze wijk die eind jaren 60 is gebouwd. Veel woningen in deze wijk zijn inmiddels al weer afgebroken en andere woningen zijn gebouwd, maar het ecokathedralen proces is continue doorgegaan.

berend sara bogerman college onderzoek le roy
Berend en Sara van het Technasium Bogerman in Sneek doen dit schooljaar hun Meesterproef over ecokathedralen. De onderzoeksvraag is hoe lange termijndenken kan worden toegepast in de openbare ruimte, en of er in de buurt van Sneek een concrete locatie te vinden is waar een ecokathedraal proces opgestart kan worden.

dode bomen le roy tuin blijven staan
Op het eerste gezicht lijkt het een beetje vreemd, zo'n half afgezaagde berkenboom, maar het is bewust gedaan.
Aan de berkenzwammen op de stam is te zien dat deze boom aan het afsterven is. En omdat de boom aan de zijkant van de Le Roy tuin groeit zal deze op de aangrenzende weg vallen. Daarom wordt de boom omgezaagd. Maar niet helemaal vanaf de grond, want nu kunnen spechten de boom nog mooi gebruiken om hun nest in te maken.