marcel open stapeldag mildamSamen bouwen aan de Ecokathedraal
Stapelgek? Graag!

Op zaterdag 12 september zal de eerste Open Stapeldag gehouden worden in Mildam op het terrein van de Ecokathedraal.

Dat weekend zijn de jaarlijkse OPEN MONUMENTENDAGEN in Nederland. Meer dan vierduizend monumenten zijn dan gratis toegankelijk voor iedereen. Deze eerste Open Stapeldag krijgt hiermee een feestelijk begin en goed om te weten: De Ecokathedraal is alle dagen van het jaar voor jou open en gratis te bezoeken.

Foto Elske Riemersma ecokathedraal mildamGrafisch ontwerper Jurgen Jasper en fotografe Elske Riemersma maakten samen een boek waarin een aantal Le Roy lezingen zijn opgenomen. Het gaat om lezingen van Joke Hermsen, Hans Achterhuis, Matthijs Schouten, Cees Hoogendijk en Michel van Eeten die werden gehouden tijdens jaarlijkse TIJD-symposia op 31 oktober

le roy kennedylaan 1972 kleinNu we binnen moeten blijven om te voorkomen dat het Corona-virus zich verder verspreid, zijn we vooral aangewezen op het Internet. Lang voordat internet bestond, waren we aangewezen op cassettebandjes, weet u nog? Bij een lezing van Louis Le Roy in 1972 in Utrecht zat iemand met zo'n cassetterecorder in de zaal. Gelukkig!

Daarom kunt u nu luisteren naar deze lezing, waarin Le Roy vertelt over de functie van de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden.

Lezing Louis Le Roy 1972, deel 1:

Lezing Louis Le Roy 1972, deel 2

einde le roy tuin

De Stichting TIJD trekt zich per direct terug uit het ecokathedraal project dat sinds 1966 in Heerenveen-Midden in ontwikkeling is. Tegen alle afspraken in die de stichting TIJD en de gemeente Heerenveen hebben zijn er de afgelopen twee dagen over de gehele lengte van 1 km veel bomen gekapt en struiken weggehaald, waardoor het ecokathedrale proces weer terug bij af is.

ask the trees galerie getekend emmy bersma heerenveenKunstenares Emmy Bergsma bij een werk van haar in Galerie Getekend.

Naar aanleiding van de expositie "Ask the trees" met tekeningen van Emmy Bergsma in Galerie Getekend in Heerenveen, was er een wandeling door de ecokathedraal in Mildam geregeld na afloop van het bezoek aan de expositie.

nldoet le roy tuin heerenveen

In verband met het Corona-virus is besloten om de NL-doet actie in de Le Roy tuin is UITGESTELD tot nader datum.

De stichting TIJD doet ook dit jaar wee mee met de landelijke vrijwilligersdag NL-Doet. Om de Le Roy tuin beter toegankelijk te maken voor mensen met een visuele of lichamelijke beperking is het nodig om een aantal kleine obstakels weg te halen, zoals oneffenheden in het pad overhangende takken. Ook willen we graag het zwerfvuil dat we tegenkomen verzamelen. Dit doen we op zaterdagochtend 14 maart 2020.

beginjaren le roy tuin europalaankerk heerenveenDe Le Roy tuin in Heerenveen-Midden in de beginjaren (rond 1972)

Louis Le Roy, die internationaal bekendheid kreeg met zijn ecokathedralen in binnen- en buitenland, heeft gedurende zijn hele leven duizenden foto's en dia'sgemaakt van de projecten die hij begeleide. Slechts een klein aantal daarvan is ooit gepubliceerd in boeken die hij geschreven heeft, waaronder "Natuur uitschakelen, natuur inschakelen" uit 1972.

Na het overlijden van Le Roy in 2012 en het overlijden van zijn vrouw Inge in 2019 is een begin gemaakt met het in kaart brengen van dit fotoarchief. Architect Rob Hendriks en publicist Piet Vollaard zijn hier mee bezig gegaan, en hebben een deel van het immense archief gedigitaliseerd en willen er uiteindelijk een publicatie van maken waarin alle projecten beschreven worden waar Le Roy betrokken bij is geweest.

video le roy lezing 2019 govert geldof

Op het TIJD-symposium van 31 oktober 2019 werd de Le Roy lezing gehouden door Govert Geldof met als titel “In de praktijk gebeurt het!”.

tijd symposium govert geldof le roy lezing

Het zit er weer op: de 16e editie van het TIJD-symposium dat dit jaar op 31 oktober werd gehouden in Museum Heerenveen.

U kunt het verslag lezen op onze site, en binnenkort zijn alle lezingen en presentatie ook te bekijken en beluisteren.

louis le roy inge van losser web

Bij het overlijden van Inge Le Roy:

"De statuten van de Stichting TIJD laten er geen twijfel over bestaan: de stichting is opgericht door Louis en Inge sámen. Hierbij de eerste regels, al zijn ze wat formeel:

rinse van der schoot ecokathedraal 300Rinse van der Schoot bij de Ecokathedraal in Mildam op 18 juli 2019

Bestuurslid van het eerste uur A.R. (Rinse) van der Schoot van de Stichting TIJD is op woensdag 24 juli 2019 overleden. In het volgende In Memorian leest u dat Van de Schoot van  grote betekenis is geweest voor de stichting.

Toen Rinse jaren geleden samen met zijn Greetje en een vriend een bezoek bracht aan de ecokathedraal in Mildam en zij op de stenen in de zon zaten werden zij aangesproken door Louis Le Roy. Na een heel referaat van Louis vroeg hij wat voor werk Rinse deed. Die vertelde dat hij jurist was bij de gemeente Heerenveen. Dat was niet direct een goede binnenkomer. Ambtenaren waren niet het soort mensen waar Le Roy grote bewondering voor had, net zo min trouwens als architecten en tuinarchitecten. Ze waren in zijn visie te veel afgedwaald van de praktijk en te veel gevangen in regeltjes, bouwtekeningen en ontwerpen.

ecokathedraal heerenveen toegankelijk hit

Maandag 17 juni 2019 hebben twee leden van Heerenveens initiatief Toegankelijkheid ( HiT Heerenveen ) op uitnodiging van de Stichting Tijd een wandeling gemaakt door de Le Roy tuin in Heerenveen met als doel te inventariseren waar de toegangkelijkheid verbeterd kan worden.

loftlud ecokathedraalOp zondag 28 juli 2019 zal Loflûd in de ecokathedraal van Mildam twee keer een voorstelling geven. Loftlûd improviseert met taal, muziek en ruimte. Loftlûd is ontstaan uit een idee om samen sfeervolle improvisatiemuziek te maken. De uitdaging was om met het geluid van de didgeridoo op intuïtieve wijze muziekcomposities met een verhaal te maken. Een verhaal dat gecombineerd met poëzie steeds meer de vorm kreeg van een levend landschap vol planten, dieren, en ‘vreemde’ geluiden.