le roy tuin allan ruff harry de vriesAllan R. Ruff, voormalig directeur Landschapstudies aan de Universiteit van Manchester, bracht de afgelopen week na 30 jaar opnieuw een bezoek aan de Le Roy tuin in Heerenveen aan de Pres. Kennedylaan en Europalaan.

In de jaren 80 kwam hij hier meerdere keren voor zijn studie over Le Roy, en schreef in diverse boeken over diens ecokathedrale ideeën. In zijn laatste boek, Arcadian visions, beschrijft Ruff de Le Roy tuin als een soort Arcadië, een plek die verwijst naar een verdwenen ideaal-landschap dat in het begin van de mensheid zou hebben bestaan. Hij verbaasde zich over de grote diversiteit aan bomen en struiken die in de kilometer lange groenstrook groeien.

japanse danseres moeno wakamatsu ecokathedraal kleinHet thema van het TIJD-symposium dat we dit jaar op woensdag 31 oktober 2018 organiseren in het Posthuis in Heerenveen is bekend: Minimalisme en gemeenschapszin.

We leven in een tijd waarin de grenzen aan de menselijke consumptiedrift steeds duidelijker worden. Klimaatveranderingen, watergebrek, droogte, maar ook overstromingen. Plastic soup en plasticafval verstikken oceanen en steden. De kloof tussen rijk en arm wordt groter, hoewel het percentage armen gelukkig afneemt.

workshop foto huub 200De eerste workshop "Ecokathedraal denken en werken" die plaatsvond op woensdag 21 februari 2018 is succesvol verlopen. De deelnemers hebben 's ochtends een drietal lezingen bijgewoond van Huub Mous, Oeds Westerhof en Peter Wouda, waarna een heerlijke lunch volgde.

logo verbeke foundation ecokathedraalIn het weekend van 27 en 28 januari 2018 vindt de start plaats van een ecokathedraal bouwproces op het land van de Verbeeke Foundation in Kemzeke, België. Het is een 'ode aan Louis Le Roy' aldus initiatiefnemers Peter Brinkman (voormalig voorzitter Stichting TIJD) en Titus Bovenberg die op uitnodiging van Geert Verbeke dit proces starten.

secretaris gezochtWij zoeken een SECRETARIS die van bouwen houdt in de tijd en ruimte.... iemand die geïnspireerd raakt door de ecokathedraal en het gedachtengoed van Louis Le Roy. Een secretaris doet de verslaglegging binnen de stichting. Een belangrijke en onmisbare rol die van belang is voor verschillende zaken zoals bijvoorbeeld het kunnen aanvragen van subsidie.

logo nl doetIn het jaarlijkse vrijwilligers-weekend dat NL-Doet dit jaar op zaterdag 10 en zondag 11 maart organiseert kunt u een handje helpen in Mildam.

slak berlijnplein ecokathedraal Vincent Wittenberg festina lente"Festina Lente" betekent zoveel als "haast je langzaam", een uitspraak van Desiderus Erasmus.Toepasselijk voor het ecokathedrale denken en werken, en hier prachtig verbeeld op een foto van Vincent Wittenberg op het Belijnplein in Utrecht bij de start van een nieuwe ecokathedraal.

videoclip you got me ecokathedraalDoor de jaren heen zijn er in de ecokathedraal in Mildam verschillende video-clips en fotosessies geweest van muziekgroepen. Onlangs nog brachten de bands Overruled (Thrashing Speed Metal) en Katie Koss een bezoek aan Mildam

Nordwin College Oranjewoud Festival TIJDgenootNordwin College Oranjewoud Festival TIJDgenootOnlangs zijn het Nordwin College Heerenveen en het Oranjewoud Festival TIJDgenoot / vriend van de Stichting TIJD geworden. Met een jaarlijkse donatie steunen zijn ons in het verwezenlijken van onze doelen.

Rondelding Ecokathedraal IVNOp zondag 19 november 2017 bent u van harte welkom bij de rondleiding die het IVN en de Stichting TIJD organiseren in de Ecokathedraal in Mildam. De rondleiding begint om 11:00 uur.

Verslag TIJD-symposium 2017 in Museum HeerenveenVoor degene die niet aanwezig konden zijn op het TIJD-symposium van dinsdag 31 oktober 2017, of voor degene die er wel was maar de presentaties nog een keer rustig wil bekijken: het verslag van deze dag staat vindt u hier op onze website.

Joke Hermsen Le Roy lezing EcokathedraalIn de aanloop naar 2018, het jaar dat Leeuwarden-Friesland zich Culturele Hoofdstad van Europa mag noemen, wordt er volop gewerkt aan alle evenementen die gehouden worden. Juist dan is het goed om zo nu en dan gas terug te nemen en niets te doen. Hiervoor pleit Joke Hermsen, schrijfster van het boek "Stil de tijd" en op het TIJD-symposium van 2012 de Le Roy lezing heeft gehouden (zie foto).

Ecokathedraal LF2018 Heerenveen Stichting TIJD workshop

U kunt zich vanaf nu inschrijven voor één of meer van de negen workshops Ecokathedraal denken en werken die de Stichting TIJD in 2018, het jaar dat Leeuwarden Friesland Culturele Hoofdstad van Europa is.

Workshops Ecokathedraal denken en werken in 2018

Ecokathedraal workshop LF2018 Ecokathedraal gemeente heerenveen workshop

In 2018, als Leeuwarden/Friesland Culturele Hoofdstad van Europa is, organiseert de Stichting TIJD in samenwerking met de Gemeente Heerenveen 9 workshops "Ecokathedraal denken en werken".

Meer informatie vindt u op www.ecokathedraal.nl.

Aanmelden is vanaf nu mogelijk!