inge le roy ondertekend overdracht ecokathedraalInge Le Roy ondertekent overdracht ecokathedraal

Op dinsdag 15 mei 2018 is het eigendom van de ecokathedraal in Mildam met bijbehorend atelier formeel door de familie van Louis le Roy (1934-2013) aan de Stichting TIJD overgedragen.

jeroen suurd ecokathedraal klarenbeek

In Klarenbeek is Jeroen Suurd gestart met een ecokathedraal. Uiteraard juichen wij dergelijke initiatieven toe. Één van de lange termijn doelen van de Stichting TIJD is namelijk het realiseren van een 1% grondgebied met bestemming 'ecokathedraal proces'. Elke plaats zijn eigen ecokathedralen.

thumb bord ecokathedraalVanaf 14 april 2018 staat Mildam ‘blijvend op de kaart’. In en rond het dorp staan 6 informatieve panelen, zoals hier bij de ecokathedraal, die de historie van die plek beschrijven in woord en beeld. Lutz Jacobi heeft het bord bij de brug van Mildam officieel onthuld. Daarnaast is een plattegrond gereed met een recreatieve wandeling langs die panelen én door de natuur. De wandelroutekaarten zijn mee te nemen vanaf 3 plaatsen: bij Hof van Schoterland, it alde tsjerkje en bij camping De Geele Bosch, een stukje over de brug langs de Ottersweg.

thumb plusmienskip2Op 27 april 2018 was de ecokathedraal in Mildam onderdeel van PlusMienskip. Bezoekers konden samen stapelen aan een Plus-teken bij de ingang.

Op meerdere plekken in de dorpen Mildam, Katlijk en Bontebok werden dergelijke Plus-tekens in het landschap geplaatst als teken van ontmoeting. De komende weken zal er aan meerdere Plussen worden gewerkt, met als finale de uitreiking van de PlusWinnaar die op 15 september bekend wordt gemaakt.

le roy tuin allan ruff harry de vriesAllan R. Ruff, voormalig directeur Landschapstudies aan de Universiteit van Manchester, bracht de afgelopen week na 30 jaar opnieuw een bezoek aan de Le Roy tuin in Heerenveen aan de Pres. Kennedylaan en Europalaan.

In de jaren 80 kwam hij hier meerdere keren voor zijn studie over Le Roy, en schreef in diverse boeken over diens ecokathedrale ideeën. In zijn laatste boek, Arcadian visions, beschrijft Ruff de Le Roy tuin als een soort Arcadië, een plek die verwijst naar een verdwenen ideaal-landschap dat in het begin van de mensheid zou hebben bestaan. Hij verbaasde zich over de grote diversiteit aan bomen en struiken die in de kilometer lange groenstrook groeien.

japanse danseres moeno wakamatsu ecokathedraal kleinHet thema van het TIJD-symposium dat we dit jaar op woensdag 31 oktober 2018 organiseren in het Posthuis in Heerenveen is bekend: Minimalisme en gemeenschapszin.

We leven in een tijd waarin de grenzen aan de menselijke consumptiedrift steeds duidelijker worden. Klimaatveranderingen, watergebrek, droogte, maar ook overstromingen. Plastic soup en plasticafval verstikken oceanen en steden. De kloof tussen rijk en arm wordt groter, hoewel het percentage armen gelukkig afneemt.

workshop foto huub 200De eerste workshop "Ecokathedraal denken en werken" die plaatsvond op woensdag 21 februari 2018 is succesvol verlopen. De deelnemers hebben 's ochtends een drietal lezingen bijgewoond van Huub Mous, Oeds Westerhof en Peter Wouda, waarna een heerlijke lunch volgde.

logo verbeke foundation ecokathedraalIn het weekend van 27 en 28 januari 2018 vindt de start plaats van een ecokathedraal bouwproces op het land van de Verbeeke Foundation in Kemzeke, België. Het is een 'ode aan Louis Le Roy' aldus initiatiefnemers Peter Brinkman (voormalig voorzitter Stichting TIJD) en Titus Bovenberg die op uitnodiging van Geert Verbeke dit proces starten.

secretaris gezochtWij zoeken een SECRETARIS die van bouwen houdt in de tijd en ruimte.... iemand die geïnspireerd raakt door de ecokathedraal en het gedachtengoed van Louis Le Roy. Een secretaris doet de verslaglegging binnen de stichting. Een belangrijke en onmisbare rol die van belang is voor verschillende zaken zoals bijvoorbeeld het kunnen aanvragen van subsidie.

logo nl doetIn het jaarlijkse vrijwilligers-weekend dat NL-Doet dit jaar op zaterdag 10 en zondag 11 maart organiseert kunt u een handje helpen in Mildam.

slak berlijnplein ecokathedraal Vincent Wittenberg festina lente"Festina Lente" betekent zoveel als "haast je langzaam", een uitspraak van Desiderus Erasmus.Toepasselijk voor het ecokathedrale denken en werken, en hier prachtig verbeeld op een foto van Vincent Wittenberg op het Belijnplein in Utrecht bij de start van een nieuwe ecokathedraal.

videoclip you got me ecokathedraalDoor de jaren heen zijn er in de ecokathedraal in Mildam verschillende video-clips en fotosessies geweest van muziekgroepen. Onlangs nog brachten de bands Overruled (Thrashing Speed Metal) en Katie Koss een bezoek aan Mildam

Nordwin College Oranjewoud Festival TIJDgenootNordwin College Oranjewoud Festival TIJDgenootOnlangs zijn het Nordwin College Heerenveen en het Oranjewoud Festival TIJDgenoot / vriend van de Stichting TIJD geworden. Met een jaarlijkse donatie steunen zijn ons in het verwezenlijken van onze doelen.

Workshops Ecokathedraal denken en werken in 2018

Ecokathedraal workshop LF2018 Ecokathedraal gemeente heerenveen workshop

In 2018, als Leeuwarden/Friesland Culturele Hoofdstad van Europa is, organiseert de Stichting TIJD in samenwerking met de Gemeente Heerenveen 9 workshops "Ecokathedraal denken en werken".

Meer informatie vindt u op www.ecokathedraal.nl.

Aanmelden is vanaf nu mogelijk!

Wat doen wij met uw gegevens? Lees onze privacyverklaring
Privacy policy