le roy tuin allan ruff harry de vriesAllan R. Ruff, voormalig directeur Landschapstudies aan de Universiteit van Manchester, bracht de afgelopen week na 30 jaar opnieuw een bezoek aan de Le Roy tuin in Heerenveen aan de Pres. Kennedylaan en Europalaan.

In de jaren 80 kwam hij hier meerdere keren voor zijn studie over Le Roy, en schreef in diverse boeken over diens ecokathedrale ideeën. In zijn laatste boek, Arcadian visions, beschrijft Ruff de Le Roy tuin als een soort Arcadië, een plek die verwijst naar een verdwenen ideaal-landschap dat in het begin van de mensheid zou hebben bestaan. Hij verbaasde zich over de grote diversiteit aan bomen en struiken die in de kilometer lange groenstrook groeien.

japanse danseres moeno wakamatsu ecokathedraal kleinHet thema van het TIJD-symposium dat we dit jaar op woensdag 31 oktober 2018 organiseren in het Posthuis in Heerenveen is bekend: Minimalisme en gemeenschapszin.

We leven in een tijd waarin de grenzen aan de menselijke consumptiedrift steeds duidelijker worden. Klimaatveranderingen, watergebrek, droogte, maar ook overstromingen. Plastic soup en plasticafval verstikken oceanen en steden. De kloof tussen rijk en arm wordt groter, hoewel het percentage armen gelukkig afneemt.

workshop foto huub 200De eerste workshop "Ecokathedraal denken en werken" die plaatsvond op woensdag 21 februari 2018 is succesvol verlopen. De deelnemers hebben 's ochtends een drietal lezingen bijgewoond van Huub Mous, Oeds Westerhof en Peter Wouda, waarna een heerlijke lunch volgde.

logo verbeke foundation ecokathedraalIn het weekend van 27 en 28 januari 2018 vindt de start plaats van een ecokathedraal bouwproces op het land van de Verbeeke Foundation in Kemzeke, België. Het is een 'ode aan Louis Le Roy' aldus initiatiefnemers Peter Brinkman (voormalig voorzitter Stichting TIJD) en Titus Bovenberg die op uitnodiging van Geert Verbeke dit proces starten.

secretaris gezochtWij zoeken een SECRETARIS die van bouwen houdt in de tijd en ruimte.... iemand die geïnspireerd raakt door de ecokathedraal en het gedachtengoed van Louis Le Roy. Een secretaris doet de verslaglegging binnen de stichting. Een belangrijke en onmisbare rol die van belang is voor verschillende zaken zoals bijvoorbeeld het kunnen aanvragen van subsidie.

Workshops Ecokathedraal denken en werken in 2018

Ecokathedraal workshop LF2018 Ecokathedraal gemeente heerenveen workshop

In 2018, als Leeuwarden/Friesland Culturele Hoofdstad van Europa is, organiseert de Stichting TIJD in samenwerking met de Gemeente Heerenveen 9 workshops "Ecokathedraal denken en werken".

Meer informatie vindt u op www.ecokathedraal.nl.

Aanmelden is vanaf nu mogelijk!