meesterproef berend sara ecokathedraal sneek 900

Wat is de definitie van een ecokathedraal? Wat komt er allemaal bij kijken om zelf een ecokathedraal te beginnen? Sara en Berend van het CSG Bogerman in Sneek buigen zich in hun ‘Meesterproefproject’ onder ander andere over deze vragen om uiteindelijk zelf een Le Roy gebied op te starten in of nabij Sneek.

groen tussen tegels le roy tuin
Van grijs naar groen, dat is de mantra van veel overheden en (natuur)organisaties om bewoners er toe over te halen hun betegelde tuin te vervangen door een tuin met begroeiing. De voordelen van een groen tuin zijn bekend: zo is een groene tuin bijvoorbeeld veel koeler, het afvoeren van regenwater is beduidend beter, CO2 wordt omgezet in zuurstof en een groene omgeving is prettiger voor een mens dan een grijze omgeving.

nl doet 2021 ecokathedraal le roy tuin heerenveen

Maak op een informele manier kennis met het werken in een ecokathedraal! Meld je aan voor deze NL-Doet actie en kom op zaterdagochten 29 mei 2021 (was eerst 13 maart 2021) naar de Le Roy tuin in Heerenveen, dan gaan we kijken wat er op dat moment allemaal gedaan kan worden. Bijvoorbeeld stenen stapelen, paden vrij maken, zwerfvuil ophalen, of gewoon lekker fotograferen of tekenen!

Afgelopen maandag hebben we een bijzonder gesprek gehad met Elmo Vermijs. Hij is een kunstenaar en architectureel ontwerper die opereert op het snijvlak van kunst, architectuur, landschap en design.

Vanwege een bijzonder project wat hij heeft uitgevoerd in Japan in 2019 heeft stichting Tijd hem dit jaar uitgenodigd voor het Symposium 'Bomen over bos'. Nu dat symposium een jaar lang in digitale vorm tot jullie komt hebben wij Elmo op maandag 30 november uitgebreid gesproken in het atelier van Louis Le Roy.

doneer een boom le roy tuin hor

Zorg voor nog meer biodiversiteit in de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden en doneer een boom! In het kader van het thema "Bomen over bos" van het jaarlijkse TIJD-symposium, dat de komende maanden vooral online zal plaatsvinden, wordt deze actie georganiseerd door de Stichting TIJD.

Bomen zijn onmisbaar voor een gezond klimaat. Dat geldt wereldwijd, maar begint in je eigen omgeving. Bomen zijn nodig voor het creeëren van schaduwrijke plekken, het zorgen voor een betere waterhuishouding en natuurlijk zorgen ze voor een schone lucht. Ook bieden bomen en struiken natuurlijke broedplekken én voedsel voor vogels.

Daarom plant de Stichting TIJD elk jaar in de Le Roy tuin in Heerenveen een aantal bomen. In het geval van fruitbomen worden die zorgvuldig geselecteerd door de Stichting Fruit yn Fryslân. Dit planten van bomen willen we zeker nog jaren volhouden. Uw financiële bijdrage is daarbij van groot belang.