Aankomende activiteiten

TIJDreizen 4: De stem van de toekomst
Donderdag, 03 Oktober 2024, 19:30

Donderdagavond 3 oktober 2024 gaan we in de Bibliotheek Heerenveen vanaf 19:30 in onze 4e TIJD-reis op zoek naar langetermijndenken in de politiek onder de titel "De stem van de toekomst".

"De stem van de toekomst" is ook titel van het boek dat Martijn Visser heeft geredigeeerd, en dat eind september 2024 uit zal komen. De ondertitel is "Waarom democratie kortzichtig is en wat wij daar aan kunnen doen".

portret martijn visser foto martijn beekman webMartijn Visser (foto: Martijn Beekman)

Martijn Visser

Kan onze democratie de toekomst veiligstellen? Of het nu gaat om de klimaatcrisis, de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie of de opkomst van nieuwe pandemieën – het is duidelijk dat langetermijnpolitiek harder nodig is dan ooit, maar tegelijkertijd schuiven we problemen vooruit en wentelen we kosten af op bewoners van later. Hoe rechtvaardig is het dat beslissingen van nu wel een grote invloed hebben op toekomstige generaties, terwijl zij zelf geen stem hebben in het politieke debat?

In zijn lezing bespreekt Martijn Visser deze kortzichtigheid van onze democratie – hij kijkt naar de oorzaken en onderzoekt of we er wat aan kunnen doen. Moeten we de democratie tijdelijk tussen haakjes zetten om de toekomst te redden? Of kunnen we de toekomst ook een stem geven in ons democratisch bestel?

Martijn Visser is wetenschappelijk medewerker bij de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66. Hij is samensteller van het boek ‘De stem van de toekomst, Waarom onze democratie kortzichtig is en wat we daaraan kunnen doen’ waaraan hij ook zelf een bijdrage heeft geleverd. Het boek verschijnt dit najaar bij Uitgeverij Boom. Hiervoor studeerde hij rechten en filosofie in Leiden en Nijmegen en was jongerenvertegenwoordiger van de Verenigde Naties.

wethouder gerrie rozema heerenveenWethouder Gerrie Rozema van de gemeente Heerenveen

Gemeente Heerenveen

Ook Heerenveen staat voor ingrijpende veranderingen die grote impact hebben op de huidige én toekomstige generaties. Hoe gaat het college in Heerenveen om met de kortzichtigheid van onze democratie? Hoe wordt de stem van toekomstige generaties meegewogen in besluiten en beleid?

Hierover vertelt Gerrie Rozema, wethouder voor GroenLinks sinds juli 2022. In haar portefeuille onder andere biodiversiteit, klimaatadaptie, bodem en water.

Ministerie van de Toekomst

klaas sietse spoelstraKlaas Sietse SpoelstraTussen beide lezingen zorgt het Ministerie van de Toekomst voor een creatieve interventie die de toekomst dichterbij brengt en zorgt voor een duik in de diepe tijd. Het Ministerie van de Toekomst is een startend landelijk netwerk van tijdrebellen, gericht op brede welvaart voor toekomstige generaties.

Klaas Sietse Spoelstra werkt vanuit Nij sicht BV aan maatschappelijke lange termijn vraagstukken. Opgegroeid in Hallum en na de studie uitgevlogen en o.a. jaren gewerkt in de internetwereld. Rond 2010 weer terug naar het Noorden en daar aan de slag gegaan met maatschappelijke strategische vraagstukken o.a. rond landbouw, energie en brede welvaart. Stond aan de wieg van regionale projecten als Leeuwarden European Capital of Culture en burgerinitiatieven als Kening fan’e Greide en was ook betrokken bij de lokale energie transitie van gemeente Heerenveen via o.a. de bestuursfunctie bij de Samenwerkende Heerenveense Energie Coöperaties en is mede-iniitatiefnemer van het landelijke Ministerie van de Toekomst.

De toegang is gratis, maar aanmelden is zinvol.  Hier aanmelden >

Locatie Bibliotheek Heerenveen

03 okt 2024;