leroy huisIn de groningse wijk Lewenborg wordt vrijdagmiddag 18 oktober 2012 om 16:30 het nieuwe Le Roy huis geopend door wethouder Janny Visscher. In deze wijk is al tientallen jaren een groep enthousiaste bewoners georganiseerd in de beheergroep Le Roygebieden, die sinds vorig jaar is overgegaan in de Stichting Le Roy Groningen naar voorbeeld van de Stichting Tijd.

Augustus 2012Zaterdag 19 oktober is er Open Huis. Voor meer informatie kijkt u op de website van De Binnenhof.

De wijkbewoners hebben met het Le Roy huis een plek om gesamenlijk te bepalen hoe de wijk zich verder kan ontwikkelen. In de jaren 70 van de vorige eeuw heeft Le Roy de kiem gelegd voor de ontwikkeling van dit gebied, met de Ecokathedrale principes als basis: eindeloos in de tijd en met vrije energie bouwen aan je eigen leefomgeving.

Het gebouw ligt naast de bijenstal “Langszij de Wilgen”. Het LeRoy huis kan o.a. gebruikt worden voor vergaderingen van de Stichting, bezoek van schoolklassen aan de bijenstal, workshops enz. Naast het huis en voor de bijenstal is nu een soort binnentuin ontstaan.
Het geheel ligt aan de oever van de Wilgenvijver. Daarmee ontstond een omsloten gebied. Deze tuin is bedoeld om de bijen in alle rust te laten thuis komen van hun tochten om nectar en stuifmeel te halen. Maar ook om een grote diversiteit aan drachtplanten te herbergen voor de bijen èn voor de mensen die drachtplanten willen leren herkennen.