Jeroen van Aerle Venlo lezingDe jaarlijkse Venlo-lezing werd dit jaar gehouden door de jonge architect Jeroen van Aerle van architectenbureau AttB. De titel van zijn lezing is "Ontwerpen, verbinden en delen". Van Aerle is afgestudeerd aan de TU in Eindhoven, met als afstudeerdopdracht het ontwerp van een "cultuurcentrum voor ervarin van innerlijke tijd" dat bij de Ecokathedraal in Mildam gebouwd zou kunnen worden. Bij het TIJD-symposium van 2012 heeft hij dit ontwerp toegelicht.

Jeroen van Aerle Europan12

Van Aerle vindt zijn inspiratie o.a. bij de filosofie van Louis Le Roy en zijn Ecokathedraal, en heeft ook een aantal keren meegestapeld om ervaring op te doen. De inspiratie blijkt o.a. uit de prijswinnende inzending voor de European-12 prijsvraag, waar Van Aerle een plan heeft gemaakt voor het voormalige fabrieksterrein van Pfaff in het duitse Kaiserlautern. In dit plan worden alle omwonenden en nieuwe bewoners betrokken bij de ontwikkeling van dit terrein, zonder een eindbeeld.