Le Roy tuin op Berlijnplein Utrecht door Gewildgroei

De Utrechtse wijk Leidsche Rijn krijgt een Le Roy-tuin, zoals die sinds de jaren zestig in Heerenveen wordt aangelegd. De ontmoetingsplek komt op het 40.000 m2 grote Berlijnplein en is gebaseerd op de ideeën van de Ecokathedraal van Louis Le Roy.

Acht Nederlandse en internationale kunstenaars geven elke een andere invulling aan het gebied. Vincent Wittenberg en Bennie Meek van Gewildgroei uit Amsterdam zijn twee van hen. Ze hebben gekozen voor een Le Roy tuin en hebben al geruime tijd een samenwerkingsverband met de Stichting TIJD uit Heerenveen. Het project RAUM zal in het weekend van 30 juni en 1 juli worden gelanceerd, waarna de acht kunstenaars aan de slag gaan.

Net als bij de Ecokathedraal in Mildam en de Le Roy-tuin in Heerenveen zal Gewildgroei gebruik maken van klinkers en trottoirtegels, die vrijkomen uit de omliggende wijken. Vrijwilligers helpen met stapelen. Ook is er samenwerking met het theatergezelschap Nieuw Utrechts Toneel (NUT). "Samen met lokale en (inter)nationale makers en publiek gaan we dit jaar bouwen aan het Berlijnplein: een programma vol publieke installaties, events en workshops”, aldus RAUM-projectleider Donica Buisman.