beginjaren le roy tuin europalaankerk heerenveenDe Le Roy tuin in Heerenveen-Midden in de beginjaren (rond 1972)

Louis Le Roy, die internationaal bekendheid kreeg met zijn ecokathedralen in binnen- en buitenland, heeft gedurende zijn hele leven duizenden foto's en dia'sgemaakt van de projecten die hij begeleide. Slechts een klein aantal daarvan is ooit gepubliceerd in boeken die hij geschreven heeft, waaronder "Natuur uitschakelen, natuur inschakelen" uit 1972.

Na het overlijden van Le Roy in 2012 en het overlijden van zijn vrouw Inge in 2019 is een begin gemaakt met het in kaart brengen van dit fotoarchief. Architect Rob Hendriks en publicist Piet Vollaard zijn hier mee bezig gegaan, en hebben een deel van het immense archief gedigitaliseerd en willen er uiteindelijk een publicatie van maken waarin alle projecten beschreven worden waar Le Roy betrokken bij is geweest.

rob hendriks lezing le roy kleinIn de lezing die Rob Hendriks op dinsdagavond 28 januari 2020 gaat houden zult u niet alleen unieke foto's te zien krijgen van de beginjaren van de Le Roy tuin zoals die eind jaren zestig van de vorige eeuw is ontstaan, en van de ecokathedraal in Mildam, maar ook van ecokathedrale projecten zoals hij die elders in binnen- en buitenland heeft begeleid. Rob Hendriks heeft Le Roy heel goed gekend, en heeft zich eerder verdiept in de manier waarop het project aan de Europalaan en Pres. Kennedylaan is ontstaan. Hij heeft zich verdiept in alle gemeentelijke stukken die hier over beschikbaar zijn en zo een mooie publicatie kunnen schrijven over de ontstaansgeschiedenis. Ook in zijn huidige werk als architect is het gedachtegoed van Le Roy nog steeds duidelijk aanwezig.

Meer informatie over Rob Hendriks vindt u op www.addaruimtelijkdenken.nl , informatie over ecokathedralen vindt u op www.stichtingtijd.nl

De lezing wordt gehouden in het Kunstcafé van Museum Heerenveen. De zaal is open vanaf 19:00 uur.

De entree voor onze donateurs bedraagt € 3, -. Anderen betalen € 5, - De entreeprijs is inclusief een kopje koffie of thee in de pauze.

Aanmelden bij is niet nodig.

beginjaren le roy tuin kennedylaan heerenveenDe aanleg van de Le Roy tuin eind jaren zestig: veel organisch (afval) materiaal als fundament

beginjaren puin le roy tuin kennedylaan heerenveen