DSC 0330Het zal de regelmatige bezoeker van de Ecokathedraal en de oplettende kijker al opgevallen zijn: op het terrein verschijnen de laatste tijd een aantal kunstwerken die permanent te zien zullen zijn. Het gaat in eerste instantie om glaskunst van Foekje Bajema uit Heerenveen en ijzeren sculpturen van Hielke Dijk uit Nieuwehorne. Beide zijn betrokken bij Galerie It Alde Tsjerkjein Mildam.

Bajema maakt met de eeuwenoude techniek van glas in lood (veelal) abstracte kunstwerken voor binnen en buiten.
Dijk is gepensioneerd electricien en gebruikt voor zijn beelden veel materiaal van afgeschreven machines en installaties. IJzer, koper, roestvrijstaal en andere materialen combineert hij met beton, hout en kunststof tot gebruiks- en kunstvoorwerpen. De voorwerpen passen hierdoor goed in de Ecokathedraal.

Der volgende kunstwerken van Dijk zijn in de Ecokathedraal te vinden:

De vlam:   Is een deel van iets groters genaamd:  - HELP, De aarde brandt / draai dicht / de kraan / de kraan zit vast! -  Het wiel om de kraan dicht te draaien ontbreekt hier.
      De klimmer:  “Modern dead tired”. Doodmoe, maar door de moderne wetenschap toch nog op de been.De knuffels:  “Ik wil bij je blijven” is de echte naam.
      De ladder:  “Samenhang”? Met de antenne’s in dezelfde richting kun je als netwerk hoog komen, maar er is wel een achterblijver. (?)
      Het ijzeren boompje kon mooi op de aanwezige sokkel staan en past bij de elementen van beton die veelvuldig in de kathedraal te vinden zijn.

De Ecokathedraal en de Le Roy tuin in Heerenveen biedt ruimte voor kunstenaars die hun werk willen laten zien. Het gaat dan om kunstwerken die permanent aanwezig zullen zijn, en van natuurlijk materiaal zijn gemaakt. In de loop der jaren zal het natuurlijke proces invloed hebben op het kunstwerk, wat een onvoorspelbaar resultaat op zal leveren.
Kunstenaars die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheid om te exposeren, kunnen contact opnemen met de Stichting TIJD op info@stichtingtijd.nl

kunstwerk Hielke Dijk 2glaskunst foekje bajema 2Sculptuur Hielke Dijk Nieuwehornekunstwerk Hielke Dijk 3

26 mei 2024;
Le Roy route wandelen