NIeuwe Marke OpeindeTussen Opeinde en Drachten zal 50 hectare grond ontwikkeld worden met een klein aantal duurzame woningen en veel ruimte voor natuurontwikkeling. Een dergelijke ontwikkeling valt onder de noemer "Nieuwe Marke". Een Marke is een begrip dat stamt uit de Middeleeuwen, waarbij bewoners van lokale gemeenschappen het bezit en gebruik van de woeste gronden regelden.

Wij bouwen een wijk

Bij de Nieuwe Marke in Opeinde zullen de woningen, de buitenruimte en eventuele voorzieningen worden ontwikkeld in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). CPO is een manier van ontwikkelen waarbij een groep particulieren met elkaar optreedt als opdrachtgever. De kopers hebben zo veel vrijheid om o.a. de woning volledig naar eigen wensen te bouwen, maar het biedt ook veel kansen om bijzondere voorzieningen mogelijk te maken, zoals een gemeenschappelijke kas of moestuin. Meer over Nieuwe Marke leest u in deze pdf.

Het plan is mede tot stand gekomen door de ideeën die sinds de lancering in oktober 2008 via de website Wij bouwen een wijk zijn aangeleverd.

26 mei 2024;
Le Roy route wandelen