Stadsnatuur maken: ecokathedralenIn het nieuwe boek "Stadsnatuur maken / making urban nature" dat eind mei 2017 door uitgeverij NAi 010 is uitgegeven, wordt ruim aandacht besteed aan de Ecokathedralen van Louis Le Roy.

Al in het eerste hoofdstuk "Het grote verhaal" komt het gedachtegoed van Le Roy aan bod in de paragraaf "Terug naar de stad" waarin beschreven staat hoe hij in de jaren 70 van de vorige eeuw de stadsontwikkeling bekritiseerd om haar mono-cultuur, en met een concreet voorstel kwam om natuurlijke processen weer de ruimte en de tijd te geven in een stad.
Verderop in het boek wordt een heel hoofdstuk gewijd aan "Ecokathedralen". Een juiste benaming, omdat het niet alleen om de Ecokathedraal in Mildam gaat, maar omdat er in Heerenveen (de Le Roy tuin) en Groningen (het Le Roy gebied in de wijk Lewenborg) ecokathedralen worden ontwikkeld. Wat Le Roy en de Stichting TIJD betreft is het voor een stad van levensbelang dat een deel ( bijv. 1%) van een stad een ecokathdrale bestemming krijg om zodoende een tegenwicht te bieden aan de streng planologische ontwikkeling zoals die de overhand heeft.

Stadsnatuur maken: ecokathedralen

Het boek is te koop in de boekhandel of via de website van uitgeverij NAi 010