Platform DGOArchitect Rob Hendriks van architectenbureau DAAD in Beilen zal op donderdag 20 juni 2013 op het eindsymposium "Onbeperkt houdbaar" van het DGO (Duurzame Gebieds Ontwikkeling) een lezing houden met de titel "leren van Louis Le Roy". Na drie jaar ondersteuning van gebiedspraktijken maakt het Platform Duurzame Gebiedsontwikkeling (DGO) de balans op met dit symposium dat in het leerpark Dordrecht wordt gehouden.

Tijdens de conferentie richt het Platform DGO de schijnwerpers op gebiedspraktijken uit binnen- en buitenland die goede voorbeelden geven van dit nieuwe programma voor gebiedsontwikkeling. Die praktijkvoorbeelden laten zien:

• hoe koplopers samen wegen vinden om minder afhankelijk te zijn van centraal georganiseerde systemen voor de productie van energie, voedsel, grondstoffen en water(veiligheid)
  • hoe het beschikbare kapitaal dichtbij huis – onze ruimte, gebouwen, mensen, natuur, wegen, goederen, enzovoorts – veel effectiever kan worden gemobiliseerd voor duurzame doelen zoals de realisatie van klimaatbestendige en energieneutrale gebieden onder meer door waarden te stapelen en kosten, baten en risico’s te delen
  • waarom het van belang is minder vrijblijvende en meer wederkerige relaties te creëren tussen consumenten en producenten
  • wat de meerwaarde is van een open en ontvankelijke bestuurscultuur die waardevolle initiatieven uit de samenleving ondersteunt en stimuleert.

In het nieuwe programma is duurzame gebiedsontwikkeling dus de optelsom en uitkomst van dergelijke, innovatieve gebiedspraktijken en niet het vertrekpunt van allerlei ambitieuze plannen en beleidsnota’s. Voor dit nieuwe programma vraagt het Platform DGO op 20 juni uw speciale aandacht onder het motto: ‘De gebiedsontwikkeling is dood, lang leve de volhoudbare gebiedsontwikkeling!

Meer informatie over dit symposium vindt u hier.