logo gewildgroeiGewildgroei, een beweging "richting de natuur-inclusieve stad waarin de mens samenwerkt mét natuur in de stad in plaats van ertegen", is een van de 10 finalisten van de "Challenge, stad van de toekomst", georganiseerd door Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. In een interview op de website van Pakhuis De Zwijger wordt de initiatiefnemers gevraagd naar een mooi voorbeeld van stedelijke vernieuwing. Het antwoord daarop is de Le Roy tuin aan de Pres. Kennedylaan en Europalaan in Heerenveen.

En daar zijn wij als Stichting TIJD natuurlijk erg trots op.

Een citaat uit het interview:
Voor ons is de Le Roy tuin aan de Pres. Kennedylaan in Heerenveen een mooi voorbeeld. Louis Le Roy staat bij velen bekend als een outsider. Zijn bekendste werk is zijn ecokathedraal. Het woord ecokathedraal staat voor de manier van bouwen, het bouwen over een lange tijd, waarbij het ontwerp al doende wordt aangepast. logo challenge stadLe Roy leverde in zijn tijd stevige kritiek op de stedenbouw (het ontbreken van Tijd in ontwerp) en de manier waarop wij met de publieke ruimte en de natuur omgingen. Veel van zijn kritiek is nog steeds uiterst actueel. Le Roy had niet alleen kritiek, hij bood ook alternatieven; plattegronden van de ideale stad, maar vooral door te doen. In Heerenveen bouwde hij samen met omwonenden met puin aan het 1 km lange plantsoen op de Kennedylaan. De natuur bouwde mee, in het begin was er vooral steen met wat lage begroeiing, inmiddels is het hele plantsoen een bos geworden. De afgedankte straatstenen waarmee paden, muurtjes, bankjes, tribunes enz. werden gebouwd liggen los op elkaar en kunnen dus ieder moment en door iedereen verplaatst worden. En dat gaat dus al 40 jaar goed. Voor zijn dood tekenden de gemeente Heerenveen en Le Roy een intentieverklaring waarin staat dat het plantsoen de komende 100 jaar volgens de ideeën van Le Roy zal worden beheerd. Iedere professional die zich bezig houdt met de openbare ruimte zou het Kennedylaan plantsoen moeten bezoeken. Het doet je beseffen dat de openbare ruimte wel degelijk op een andere manier tot stand kan komen en kan functioneren. Het is ook verbazingwekkend hoe boeiend een wandeling door het plantsoen is. Het geeft je het gevoel weer een kind in het bos te zijn. Le Roy had gelijk: de openbare ruimte is de ruimte van de professionals. Schoon-heel-veilig is niet heilig.”