Janos KoppandyOp vrijdag 6 april 2012 is Prof. János Koppándy overleden in zijn woonplaats Graz (Oostenrijk). Landschapsarchitect Koppandy raakte in de jaren 80 bevriend met Louis Le Roy toen Le Roy aan de Universiteit in Weimar een lezing gaf over de Ecokathedraal. Sinds die tijd kwam Koppándy 2 keer per jaar naar Mildam waar hij de ontwikkeling van de Ecokathedraal vastlegde in honderden foto's. Op de foto is hij links samen te zien met zijn vrouw Amrai, en Siebe Homminga (rechts in beeld) tijdens een bezoek aan de Le Roy tuin in het centrum van Heerenveen.

Koppándy onderwees het ecokathedrale denken aan de Universiteit in Weimar, en schreef in 2005 een artikel in het boek "Jules Verne en de cybiont / Het Ecokathedrale proces" waarin hij beschrijft hoe hij de ontwikkeling van de ecokathedraal heeft meegemaakt. Ook paste hij de ideeën van Le Roy toe in het dorp Raaba bij Graz, Oostenrijk, waar hij buurtbewoners betrok bij de ontwikkeling van de openbare ruimte.
Koppándy is 65 jaar geworden.
In de volgende korte film van Johan van der Zee, "Vive Le Roy", is Koppándy ook te zien tijdens een van de spaarzame bezoeken die Le Roy de laatste jaren aan de Ecokathedraal brengt:

26 mei 2024;
Le Roy route wandelen