De Hofstenden heerenveensetuinOp donderdag 24 november om 10:30 vindt een officiële heropening plaats van de Heerenveensetuin in de wijk De Hofsteden in het drentse Roden. De afgelopen tijd zijn bewoners en de gemeente in deze Heerenveensetuin bezig geweest met het herstellen van de bijzondere stapelmuur, het het gazon opgeknapt en een van de paden is hersteld.

De reden dat dit de Heerenveense tuin genoemd wordt, is dat de filosofie achter dit park vergelijkbaar is met die van de Le Roy tuin in Heerenveen, en de Ecokathedraal in Mildam. Helaas is door het ingrijpende onderhoud van het park de afgelopen jaren de ontwikkeling van het park tot stilstand gekomen, zo niet achteruitgegaan, en is er dus geen sprake meer van een Ecokathedraal proces. Dit proces zou weer gestart kunnen worden, maar dan moet de intentie zijn om dit minimaal 100 jaar te doen, zoals in de Le Roy tuin in Heerenveen is overeengekomen tussen de gemeente Heerenveen en de Stichting Tijd.

Heerenveense tuinIn diverse plekken in Nederland zijn parken te vinden die gebaseerd zijn op de filosofie van Le Roy, met als bekendste voorbeeld de Le Roy tuin in het centrum van Heerenveen, en de Groningse wijk Lewenborg. De belangrijkste gedachte achter dergelijke Le Roy tuinen is dat er door mensen minimaal wordt ingegrepen in de natuurlijke ontwikkeling van een dergelijk park, en dat dit hoofdzakelijk door omwonenden wordt gedaan op basis van vrijwilligheid. De inrichting van de openbare ruimte behoort namelijk in de eerste plaats aan de omwonenden is de mening van Le Roy.

Lees meer over de heropening van de Heerenveense tuin op de website van de gemeente Noordenveldt.

26 mei 2024;
Le Roy route wandelen