logo verbeke foundation ecokathedraalIn het weekend van 27 en 28 januari 2018 vindt de start plaats van een ecokathedraal bouwproces op het land van de Verbeeke Foundation in Kemzeke, België. Het is een 'ode aan Louis Le Roy' aldus initiatiefnemers Peter Brinkman (voormalig voorzitter Stichting TIJD) en Titus Bovenberg die op uitnodiging van Geert Verbeke dit proces starten.

De Verbeeke Foundation is een initatief van kunstverzamelaars Geert Verbeke en Calra Verbeke-Lens. Met 12 hectare groot natuurgebied en 20.000 m2  overdekte ruimte is het een van de grootste particuliere privé initatiatieven van Europa.  In de missie of visie staat omschreven dat ‘onze tentoonstellingen willen geen oase zijn. Onze presentatie is onaf, in beweging, ongepolijst, contradictorisch, slordig, complex, onharmonieus, levend en onmonumentaal, zoals de wereld buiten de museummuren.’

Al jaren is Verbeke bekend met het werk van Le Roy. Hij was jaren geleden aanwezig bij het jaarlijkse TIJD-symposium en liep al enige tijd rond met plannen voor een ecokathedraal. Naast bouwmateriaal uit de omgeving zal ook het puin van een kapotgeschoten huis in Aleppo worden verwerkt.

Meebouwen? Tegen kost en inwoning kan je vanaf 27 januari meewerken als vrijwilliger. 'Onze' Marcel Prins, die wekelijks in Mildam stapelt, zal in ieder geval het eerste weekend aanwezig zijn om zijn ervaring te delen met andere vrijwilligers. Meer informatie is te krijgen via initiatiefnemer Peter Brinkma op tijdgenoten@gmail.com

Naast dit initatief is vorig jaar een begin gemaakt met een ecokathedraal op het Berlijnplein in Utrecht. Dergelijke initiatieven dragen bij aan doelstelling van de Stichting TIJD om 1% van elke plaats de bestemming 'ecokathedraal proces' te geven.