Guerrilla Gardening

Vera van de Nieuwenhof, studente kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, heeft in haar studie "Wild tuinieren en Guerrilla Gardening. Een ontmoeting tussen Louis G. Le Roy en Richard Reynolds" onderzoek gedaan naar de overeenkomsten en verschillen tussen het werk van Louis Le Roy en de Guerrilla Gardening beweging.

Reynolds, die in Londen woont en als een van de voorvechters van de Guerrilla Beweging geldt, kende de Ecokathedraal niet, maar nadat hij er door Van de Nieuwenhof op werd geattendeerd, heeft hij aangegeven waarschijnlijk nog dit jaar een bezoek brengen aan de Ecokathedraal in Mildam te brengen.

In haar conclusie schrijft ze o.a.: "Ik zie Guerrilla Gardening als de droom van Le Roy die uitkomt: 'Met een soort jungletactiek zou de natuur in de steden moeten kunnen voortwoekeren [...] een fijndradig systeem van tegencultuur'. Met deze hoopvolle conclusie zou ik graag verder onderzoek doen naar postmoderne urbane grassroots bewegingen die met creatieve middelen buiten het huidige economische systeem om werken aan een utopisch ideaal van een maatschappij waarin de mens niet leeft om te werken, maar werkt om te leven, en leeft om te spelen."

Lees de studie Wild tuinieren en Guerrilla Gardening(PDF)