De dans van de Tijd, Jeroen van AerleHet afstudeerproject "De dans van de Tijd" dat student Jeroen van Aerle maakte in opdracht van de Technische Universiteit Eindhoven dingt mee naar de Archiprix 2012, dé architectuurprijs voor het beste afstudeerproject van Nederland. Van Aerle deed onderzoek naar de bouw van een Cultuurcentrum voor ervaring van innerlijke tijd. Een expositie rond dit project is nog tot 17 maart 2012 te bezichtigen in de Bouwkundefaculteit van de TU Delft.

Gestolde Tijd Jeroen van AerleVan Aerle heeft zich voor deze opdracht laten inspireren door de Ecokathedraal van Louis Le Roy. Als voorbereiding heeft hij een aantal keren meegestapeld met de vaste groep bouwers in Mildam, en heeft ook stapelingen (schaalmodellen en op werkelijke grootte) in Eindhoven gemaakt.

"Bijna elk bouwproces wordt tegenwoordig ingezet
aan de hand van een vooraf bepaald beeld dat zo goed
mogelijk wordt nagebootst en gerealiseerd. Hierdoor
is er geen ruimte voor de ontwikkeling van intuïtieve
kwaliteiten binnen een ontwerp tijdens het bouwproces.
Dit vergt immers tijd en biedt geen garantie in de zin van
‘what you see is what you get’. Wanneer echter wel tijd
wordt gemaakt voor intuïtie, ontstaat er een
architectuur die zich met haar bouwers mee ontwikkelt." aldus Van Aerle in een artikel in het tijdschrift "De Architect" van september 2011.

De bekendmaking van de winnaar van de Archiprix 2012 zal in juni 2012 plaatsvinden.

Meer informatie over Jeroen van Aerle is te vinden op zijn website mivvarchitectuur.nl
Lees het hele artikel in De Architect.