Moeno Wakamatsu EcokathedraalDe Ecokathedraal in Mildam en de groenstrook aan de Kennedylaan en Europalaan in Heerenveen zijn toegevoegd aan de lijst Cultuurhistorisch Erfgoed van de gemeente Heerenveen. Na een uitgebreid en gedegen onderzoek van Bureau Steenhuis uit Schiedam is de ecokathedraal op de lijst gekomen, want de Ecokathedraal is "van waarde als onderdeel van de recente cultuurgeschiedenis van Heerenveen: enerzijds als plaats waar restmateriaal van stratenmakers uit de gemeente van 1964 tot heden wordt hergebruikt, anderzijds als ruimtelijke culminatie van het gedachtegoed van Louis Le Roy, ereburger van Heerenveen, wiens ideeën nationaal en internationaal vermaard zijn.", aldus het rapport.

De Stichting Tijd wil benadrukken dat de opname in de lijst van Cultuurhistorisch Erfgoed niet betekent dat de ontwikkelingen rond de Ecokathedraal en het Le Roy plantsoen nu stilstaan. Integendeel. Het rapport meldt terecht dat "Door de dynamiek van organische groei is het niet de bedoeling dat het plantsoen hetzelfde is als bij de aanleg; wel is de strakke groenstrook nog gaaf en komen de principes van Le Roy goed tot hun recht, zodat het plantsoen een herkenbare eenheid is."