logo aarhusVan maandag 13 mei t/m donderdag 16 mei 2013 zullen 30 studenten van de Aarhus School of Architecture uit Denemarken een studiereis maken naar de Ecokathedraal in Mildam en de Le Roy tuin in het centrum van Heerenveen. Ze zullen daar deels actief meedoen in het proces, maar ook zullen ze geïnformeerd worden over de theoretische achtergrond van het Ecokathedrale gedachtegoed.
Doel is om met de opgedane kennis te kijken of deze toegepast kan worden op een stuk grondgebied in de buurt van Aarhus. De week is een onderdeel van een 3 weken durende studie waarin Tijd in landschapsontwikkeling centraal staan.

Dinsdag 14 mei zal de hele dag gewerkt worden aan de Ecokathedraal in Mildam, en woensdag 15 mei wordt in de Le Roy in het centrum van Heerenveen gestapeld aan een bouwwerk waar mensen kunnen zitten. Ook zullen de studenten de locaties documenteren met foto's, tekeningen en teksten, zodat zoveel mogelijk kennis kan worden vergaard over de ontwikkeling van deze processen. Op donderdag 16 mei wordt een bezoek gebracht aan een aantal projecten die architect Rob Hendriks van architectenbureau DAAD uit Beilen heeft ontwikkeld. Hendriks is al jaren verbonden aan de Stichting Tijd, en heeft zich in zijn werk veel laten inspireren door de ideeën van Le Roy.

Dit bezoek vloeit voort uit een lezing die de Stichting Tijd vorig jaar in Aarhus heeft gehouden over de Ecokathedraal. Het is de bedoeling om op regelmatige basis een uitwisseling met deze opleiding op gang te brengen om op die manier de ideeën achter de Ecokathedraal verder uit te werken.

Meer informatie over deze studieweek is te vinden op de website van Aarhus School of Architecture (PDF)