DSC 0640

DSC 0673Dit jaar werd de Le Roy lezing gehouden door Nicole Montagne uit Utrecht, graficus en schrijfster van o.a. het boek "Een makelaar in Pruisen". In haar lezing met de titel "De moderne tijd" ging het over het werk van de duitse literatuur- en cultuurwetenschapster Aleida Assman, en dan met name haar werk "Ist die Zeit aus den Fugen? Aufstieg und Fall des Zeitregimes der Moderne". In dit boek zoekt Assman antwoord op de vraag hoe wij de tijd 'zien' waarin wij leven. Hoe beleven wij haar. De lezing is hier in zijn geheel te lezen.

Op de foto is Montagne in discussie met dagvoorzitter Hems Zwier, nadat zij de lezing heeft gegeven.

nachtfoto ecokathedraal nieuwsbriefOok dit jaar was Elske Riemrsma van De FotoFabryk uit Leeuwarden aanwezig met een presentatie van foto's die cursisten van haar maakten van de Ecokathedraal bij nacht. Riemersma neemt elk jaar een aantal cursisten mee naar Mildam, waar zij een specifieke opdracht geeft. Dit jaar werd er met speciale verlichtingstechnieken gewerkt in de nachtelijke uren, wat de foto's een hele specifieke sfeer meegeeft.

DSC 0661Patrick van Uffelen uit Amsterdam vertelde over de invloed die het werk van Le Roy op zijn werk heeft. Patrick is zeer actief bij Ekosofia, dat tegenwoordig vereniging Elia heet en zich actief bezighoudt met het realiseren van een grote ecologische woongemeenschap. In de proeftuin Klein Ekosofia experimenteert Patrick met het stapelen van tegels op diverse 'tussenruimtes'. Hij liet ook een aantal foto's zien van zandsculpturen die hij maakte, en die in de loop van de tijd steeds mooier werden door de regen die het beeld een speciale struktuur gaven.

DSC 0681Er was dit jaar een bijzondere muzikale afsluiting in de vorm van gitaarspel van Anne Faber, Pablo Vidales en Gerard Tichelaar. Anne Faber heeft als student aan de Pop-academie in Leeuwarden het muziekstuk Fabula Mundi gecomponeerd. Bij een deel van dit werk, Raido, heeft hij een vidoeclip opgenomen in de Ecokathedraal. Ook speelde hij deze muziek tijdens de Nacht van de Ecokathedraal op 21 december 2013, de langste nacht.
Wellicht komt er volgend jaar een uitvoering in de Ecokathedraal.

Dagvoorzitter Hems Zwier heeft dit brede palet aan bijdragen op een mooie manier tot een geheel gemaakt.

DSC 0690Mevrouw Inge Le Roy bedankte alle deelnemers aan dit symposium voor hun bijdrage en belangstelling. Vooral het feit dat er ook jongeren zich geïnspireerd voelen door het werk van haar man Louis Le Roy, die in 2012 overleed, doet haar erg goed. De angst van Louis Le Roy dat zijn werk na zijn dood in de vergetelheid zou raken is tot nu toe ongegrond gebleken.

Wij hopen u volgende jaar te mogen begroeten op het jaarlijkse TIJD-symposium op zaterdag 31 oktober 2015!