Stichting TIJD Symposium 2017 in Museum HeerenveenHet jaarlijkse TIJD symposium vond in 2017 plaats op donderdag 31 oktober (de geboortedag van Louis Le Roy en tevens de oprichtingsdatum van de Stichting Tijd) in Museum Heerenveen in het centrum van Heerenveen. De toegang tot het symposium was gratis, waardoor iedereen in staat werd gesteld het symposium bij te wonen.

Workshop ecokathedraal studenten ArtEz ZwolleIn het ochtendprogramma werd een workshop worden gehouden door architect  Rob Hendriks met voornamelijk studenten van de Zwolse Hogeschool voor de Kunsten Artez. Daarbij werden de mogelijkheden bekeken om het atelier dat in de ecokathedraal in Mildam staat zodanig te verbouwen dat het op een hedendaagse manier gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld als ontvangstruimte of voor mogelijk andere doeleinden (artist in residence, etc). De workshop leverde een aantal ideeën op die verder zullen worden uitgewerkt.

Het middaggedeelte werd geopend door Rob Hendriks als vervanger van de ziek thuis gebleven bestuursvoorzitter Hems Zwier. Hij noemde de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Stichting TIJD. Zo worden met Tresoar de mogelijkheden verkend om de inhoudelijke nalatenschap van Louis le Roy voor de komende generaties te bewaren en toegankelijk te maken. Er zijn stappen gezet om  aan te haken bij “Leeuwarden-Friesland Culturele Hoofdstad van Europa 2018” door het organiseren van een internationaal symposium in samenwerking met het Posthuis Theater in Heerenveen, en het aanbieden van 9 workshops  “Ecokathedraal denken en werken” waarvoor u zich vanaf nu kunt aanmelden. Verder is er de intentie om meer samen te werken met de inwoners van Mildam. Het werken aan de ecokathedraal heeft een nieuwe impuls gekregen met de komst van beelden kunstenaar Marcel Prins. De visie om geïsoleerd staande bouwwerken met elkaar te vebinden krijgt langzaam maar zeker vorm. Het bestuur bedankt alle bouwers voor hun inspanningen. De dank gaat ook uit naar de familie Le Roy, die het financieel mogelijk maakt om dit symposium met vrije toegang te organiseren.

Stichting TIJD en Nordwin College ondertekeninen overeenkomstNa het openingswoord werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen de Stichting TIJD het het Nordwin College in Heerenveen. Na een jaar proefdraaien waarbij leerlingen praktijkopdrachten uitvoerden in de Le Roy tuin en de achterliggende gedachte rond de groenstrook werd uitgelegd tijdens de les, zal het gedachtegoed van de ecokathedraal vanaf dit jaar in de leerlijn worden opgenomen in het onderwijs in alle studiejaren. Rinse van der Schoot van de Stichting TIJD en Anne Hein Gietema van het Nordwin College ondertekenden de overeenkomst.

Milou van Rijn Tiny Forest Stichting TIJDDe eerste spreker is Milou van Rijn is freelancer en adviseur op het gebied van duurzaamheid onder de naam sisumilou. Zij gaf – vertrekkend vanuit haar vastgoedachtergrond – haar visie op weg naar de samenleving 3.0. Zij zette in haar bijdrage het verduurzamen van onze gebouwde omgeving centraal. Zij pleitte voor de aanleg van Tiny Forests (ter grootte van een tennisbaan) op basis van de sterke eigenschappen daarvan voor wat betreft hittesstress, luchtzuivering, waterberging, gezondheidsbevordering, biodiversiteit en natuurbeleving in de stad. Haar presentatie is onderaan deze pagina te bekijken

Jaring Brunia Stichting TIJD Ecokathedraal symposiumDe tweede spreker was de duurzame boer Jaring Brunia. Hij heeft sinds 2014 het boerenbedrijf van
zijn ouders in Raerd overgenomen. Hij heeft gekozen voor een duurzame bedrijfsvoering. Hij vertelde boeiend over zijn werkwijze: de natuur als bron van kennis en inspiratie gebruiken voor een kleinschalig economisch én duurzaam gezond bedrijf. Het is hem gelukt om weelderige biodiverse boerderij op te zetten waar kalfjes bij hun moeder mogen drinken en waar een speciale plek is voor weidevogels. Zijn website vindt u op www.boerbrunia.nl

Le Roy lezing 2017 Ronald van den HoffDe 9e Le Roy lezing werd uitgesproken door schrijver en ‘serial entrepreneur’ Ronald van den Hoff (1953). Hij is als senior manager actief geweest in de internationale gastvrijheid- en reis industrie. Ronald runt de uitgeverij Society3.0 Foundation en is de mede-eigenaar van het co-workingconcept seats2meet.com.
Ronald gaf ons in zijn lezing een inkijkje in het boek Society 3.0, waarin hij de transformatie van het industriële tijdperk naar het nieuwe digitale tijdperk beschrijft. Het begrip ‘sociaal kapitaal’ is een belangrijk onderdeel in zijn denken: het delen van kennis en goederen in waardenetwerken. Dat kan op mondiale schaal, maar de waarde van kleinschaliger netwerken op lokaal nivo is groot en bovendien met weinig moeite bereikaar.
Zijn presentatie is onderaan deze pagina te bekijken

Skaad oer it Waad door Remolino

Het programma werd muzikaal omlijst door wereldmuziekgroep RemoliNo, bestaande uit Herman Peenstra (accordeon), Carel van Leeuwen (o.a. cello) en Marcel Prins (viool). Zij speelden fragmenten uit 'Skaad oer it Waad' dat onderdeel is van Leeuwarden-Friesland Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

Affiche TIJD-symposium 2017 door Jurgen Jasper

Ook dit jaar werd het affiche en het programmaboekjes weer ontworpen door Jurgen Jasper.

Le Roy lezing door Ronald van den Hoff:

Presentatie Jaring Brunia

Presentatie van Milou van Rijn: