Cees HoogendijkHet 8e symposium vond plaats in De Koningshof in Heerenveen. Dit jaar was het de beurt aan Cees Hoogendijk om de 3e Le Roy lezing te houden. Hoogendijk heeft met zijn Huisacademies een vorm gevonden waarmee hij organisaties begeleidt in het duurzaam bouwen aan hun leer- en verandervermogen. De Ecokathedraal en de Sagrada Familia zijn voor hem prachtige metaforen voor deze ontwikkelingen. Binnenkort vindt u op de website van de Stichting Tijd een video-opname van deze lezing. U kunt nu alvast het intro-filmpje bekijken waarin Le Roy is opgenomen in de lijst Nederlanders die de wereld mee hebben veranderd. youtube

Na de lezing is officieel de website van de Louis Le Roy Academy gepresenteerd. Deze website wil een leeromgeving zijn waar iedereen informatie kan vinden over het ecokathedrale denken, maar bezoekers worden ook aangemoedigd om de website 'mee te maken' door te reageren in forumdiscussies, vragen te stellen en blogs te schrijven. Zo kunt u nu al reageren op het verkorte verslag van de Le Roy lezing, maar u vindt hier ook de gehele lezing met de bijbehorende afbeeldingen.

Peter BrinkmanVoorafgaand aan de lezing vertelde voorzitter Peter Brinkman wat er het afgelopen jaar zoals is gerealiseerd. Niet alles lukte, zoals het winnen van de alternatieve Nobelprijs (de Right Livelihood Award) waar Louis Le Roy voor was voorgedragen door de zwitserse architect en vriend van Le Roy Eduard Neuenschwander.

Gelukkig zijn er andere ontwikkelingen die wel geslaagd zijn. Zo is er een hechte groep bouwers die wekelijks in Mildam bezig zijn de Ecokathedraal vorm te geven, wordt de Stichting Tijd regelmatig benaderd voor het houden van lezingen (zoals in het Kröller Müller Museum in Otterlo) en het begeleiden van het afstudeerproject van Jurgen Jasper, die met het boekje "10 jaar tijdgenoten" een prachtig vormgegeven werk afleverde.

Jurgen Jasper presenteert boekje

Het eerste exemplaar is overhandigd aan Inge Le Roy en wethouder Coby van der Laan.  In het boekje zijn foto's opgenomen van de Ecokathedralen in Mildam en Heerenveen, en bevat nieuwe teksten van Wim Willems, Bert Dalmolen, Johan van der Zee, Atte Bouma, Peter Huizinga en Piet Vollaard. Het boekje is te bestellen voor € 10,- door een mail te sturen naar info@stichtingtijd.nl

De Stichting Le Roy Groningen liet in een film zien wat er in de afgelopen jaren in de Groningse wijk Lewenborg is gerealiseerd in het Le Roy gebied. De aanwezigen vonden het geweldig dat een relatief kleine groep mensen voor een hele wijk zorg dragen voor de openbare ruimte.

Cursisten van de fotocursus die door Elske Riemersma wordt georganiseerd bij Parnas in Leeuwarden hebben werk geëxposeerd. Het ging om prachtige collages van foto's die ze op de Ecokathedraal hadden gemaakt. Elk jaar bezoekt de groep de Ecokathedraal minimaal 1 keer, en zal ook volgend jaar aanwezig zijn met nieuw werk.

Tineke FischerIn de pauze was iedereen getuige van een bijzondere opstelling van een aantal projecties op schilderijen van kunstenares Tineke Fischer. Ze had met dit kunstwerk rond het thema Tijd een prijs gewonnen bij museum Boymans van Beuningen in Rotterdam.

Dank aan alle aanwezigen die deze middag hebben meegemaakt. Niet aanwezig kunnen zijn dit jaar? Graag ontmoeten wij u rond 31 oktober 2012!