Panorama ecokathedraal
Een ecokathedraal is een plek waar mens, plant en dier eindeloos samenwerken. Het gebied (een openbaar park of particulier terrein) wordt met behulp van vrije energie (dus zonder hulp van machines maar alleen met spierkracht) bewerkt, eventueel met behulp van duurzaam herbruikbaar materiaal. Op dit moment is dit vooral steen, maar gebruik van hout en glas is later ook mogelijk. De stenen worden los gestapeld, en dus niet gemetseld zodat dieren en planten de tussenruimtes kunnen gebuiken om te groeien en nestjes in te maken.  Er wordt zonder plan gewerkt, dus geen tekeningen vooraf hoe het gebied zich zal ontwikkelen.

Louis Le Roy (1924 - 2012)De eerste ecokathedraal is sinds 1965  in ontwikkeling in Mildam (bij Heerenveen). Bedenker en uitvoerder hiervan is Louis Le Roy (1924 - 2012) die honderden vrachtwagens met klinkers, tegels en trottoirbanden heeft geordend tot een complex bouwwerk, waarin ook de natuur een evengroot aandeel heeft. Op dit moment is er een groep van 8 nieuwe bouwers aan het werk, meestal op dinsdagochten. Ook hier bestaat geen uitgewerkte bouwtekening van het werk, maar de vorm van het geheel hangt af van het geleverde bouwmateriaal. Dat wordt nog regelmatig gestort, en weer door de nieuwe bouwers gestapeld. De stichting zal zich er voor inzetten dat dit werk door zal gaan, zonder een eindtijd vast te leggen.

stenen muurDe Stichting TIJD is opgericht om de ontwikkeling van deze ecokathedraal te garanderen voor de komende generaties. Ook willen we adviseren bij het ontwikkelen van andere ecokathedralen in binnen- en buitenland. Zo is er in de wijk Heerenveen-Midden een stadspark in ontwikkeling volgens de principes van het ecokathedraal proces: de Le Roy tuin aan de Europalaan en de Pres. KennedylaanKennedylaan. Met de gemeente Heerenveen is in 2005 een intentieverklaring voor 100 jaar ondertekend om dit gebied op ecokathedrale wijze te ontwikkelen. Ook is in de Groningse wijk Lewenborg een Le Roy gebied, dat sinds de jaren 70 van de vorige eeuw als ecokathedraal ontwikkeld wordt. De hoeder van deze ontwikkeling is door de Stichting LeRoy Groningen, die in 2008 een soortgelijke overeenkomst met de stad Groningen heeft gesloten. Meer informatie vindt u op de website van de Stichting LeRoy Groningen.

Excursies

Wilt u een excursie op de Ecokathedraal of in de Le Roy tuin in Heerenveen? Een e-mail naar info@stichtingtijd.nl (voor ronldeiding in Mildam) of  bouwmeester@leroytuin.nl (voor rondleiding in Heerenveen) is voldoende. Geeft u in de mail even aan op welke dag u de rondleiding wilt, en hoe groot de groep is. We vragen hiervoor een donatie aan de stichting TIJD.

Meewerken?

Bent u enthousiast geworden, en wilt u meebouwen aan de Ecokathedraal of de Le Roy tuin in Heerenveen. Of wilt u in uw eigen woonomgeving een ecokathedraal beginnen? Neem dan ook even contact met ons op via info@stichtingtijd.nl. U kunt natuurlijk ook altijd naar de locaties toe gaan en een kijkje nemen wat u daar wilt doen.

Locaties

De eerste ecokathedraal is gelegen aan de Yntzelaan in Mildam (bij Heerenveen. Een stadspark / plantsoen dat volgende de ecokathedrale principes ontwikkeld, is de kilometer lange Le Roy tuin in het centrum van Heerenveen aan de Europalaan en de Kennedylaan, en ook in de Groningse wijk Lewenborg is al sinds de jaren 70 een ecokathedraal proces in gang gezet.
De ecokathedraal in Mildam is geen attractie. Het is een werkplaats waar een complex systeem wordt gerealiseerd. Bezoekers worden niet geweerd. Er zijn echter geen accommodaties voor bezoekers zoals toiletten. De dichtstbijzijnde parkeergelegenheid ligt op ruim 0,6 km bij restaurant/partycentrum Hof van Schoterland aan de Schoterlandseweg 50 te Mildam. Ook is er op ruim 1 km parkeergelegenheid bij Liefheberij de Hooiberg, Kerkelaan 40 te Katlijk. U kunt daar ook gebruik maken van een prima verzorgde bed and breakfast. Reserveren kan via 06-22076077. Wat verder weg ( op ruim 1,5 km) is er pakeerruimte aan de Marijke Meuwei (de parkeerplaats bij Pauwenburg) en aan de Bieruma Oosting weg ter hoogte van de Belverdére.

Ecokathedraal Mildam

Er is geen parkeerruimte vlak bij de ecokathedraal, maar op korte loopafstand kunt u parkeren bij Sportpark De Wissel aan De Wissel 1 in Mildam.

Ecokathedraal / Le Roy tuin Heerenveen

Zie ook www.leroytuin.nl

Ecokathedraal / Le Roy gebied Groningen

De hoeder van deze ontwikkeling is door de Stichting LeRoy Groningen, die in 2008 een soortgelijke overeenkomst met de stad Groningen heeft gesloten. Meer einformatie vindt u op de website van de Stichting LeRoy Groningen: www.leroy-groningen.nl .