Peter de Jonge en Louis Le RoyOp 29 juni 2005 tekenden Louis le Roy en burgemeester Peter de Jonge van Heerenveen een intentieverklaring. De gemeente beloofde het in gang gezette proces van de Tuin van Le Roy minstens 100 jaar te adopteren.

Wat vindt u van de wederopbloei van de Tuin van Le Roy?
Ik vind het mooi en ben blij dat het project weer opgepakt is. De samenwerking met de stichting Tijd is open en plezierig. Ik heb het gevoel dat ze erg goed bezig zijn.

Hoe zullen uw opvolgers met de intentieverklaring omgaan?
Honderd jaar is een hele tijd. En hoe mijn opvolgers hiermee zullen omgaan, weet ik natuurlijk niet. Veel zal afhangen van de inspanningen van de stichting TIJD. Zij zal moeten demonstreren dat haar adem lang genoeg is en ze in staat is om honderd jaar het stokje door te geven. We faciliteren de stichting TIJD om haar doelstelling te realiseren.

Zou u andere gemeentes ook zo'n intentieverklaring kunnen aanraden?
Zeker. Het is de moeite waard om dit soort ontwikkelingen op meer plaatsen in gang te zetten. In principe kan zo'n project als de Tuin van Le Roy overal. Je moet als gemeente echter wel het lef hebben om het beheer van een stuk grond uit handen te geven.
Persoonlijk ben ik blij omdat het hier in Heerenveen heel organisch is gegroeid. Je kunt zoiets niet zomaar invoeren, het is niet te 'bestellen'. Net als de natuur moeten instellingen en mensen daar langzaam naar toe groeien.
Eind jaren zeventig was de tuin een noviteit. Het was toen zeer vooruitstrevend van de gemeente om met Le Roy in zee te gaan. Daarna raakte het park in de versukkeling, terwijl ondertussen achter ieders rug de ecokathedraal in Mildam tot wasdom kwam. Dat was heel belangrijk in dit proces, omdat er rond Le Roy een groep geïnspireerde mensen ontstond die de Tuin van Le Roy weer oppakte.

Wat zou u belangstellenden voor dit project willen adviseren?
Het is belangrijk dat men zich realiseert dat er een samenhang is tussen de ruimte die de natuur en de mens innemen. Natuur en mens gaan samen. Zo'n tuin moet geen woeste wildernis worden. Mensen moeten ingrijpen Daar heb je een bouwmeester voor nodig. Iemand met een idee. Die kun je niet zomaar uit je achterzak trekken. Jan Schaeffer (voormalig PvdA wethouder te Amsterdam) zei wel eens: 'Als je te veel inspraak geeft wordt alles hetzelfde'. Daar ben ik het mee eens. Je hebt voor zo'n project wel een kunstenaar nodig!

Wat vindt u er van dat de stichting TIJD de bevolking bij de Tuin van Le Roy wil betrekken?
Het zou mooi zijn als je een actieve groep van 20 tot 30 personen hebt die zich daartoe aangetrokken voelt. Ik denk wel dat het noodzakelijk is dat de stichting TIJD op een onnadrukkelijke manier nadrukkelijk stuurt. Er moet iemand zijn met een idee, iemand die zegt: we gaan dié kant op. Het moet geen rimboe worden, maar ook geen aangeharkte tuin. De ruimte die de stichting TIJD open laat, kunnen andere mensen invullen. Dat zorgt voor de afwisseling in de uiterlijke verschijning. Je mag hopen dat er iedere keer weer mensen aangetrokken worden die dat 'extra' meebrengen.

Welk stuk vindt u het mooiste in de Tuin van Le Roy?
De sociale ontmoetingsplaats met die grote stenen tafel en die zithoekjes. Dat is nou zo'n plek waar natuur en cultuur samenkomen. Hier komt het idee achter het project het sterkst tot uiting.