• Leerlingen Nordwin College Le Roy tuin

Leerlingen van het Nordwin College tijdens praktijkles

Le Roy tuin op Berlijnplein Utrecht door Gewildgroei

De Utrechtse wijk Leidsche Rijn krijgt een Le Roy-tuin, zoals die sinds de jaren zestig in Heerenveen wordt aangelegd. De ontmoetingsplek komt op het 40.000 m2 grote Berlijnplein en is gebaseerd op de ideeën van de Ecokathedraal van Louis Le Roy.

oranjewoud festival 5Net als in 2015 is de Ecokathedraal in Mildam dit jaar weer een locatie waar het Oranjewoud Festival een uitvoering ten gehore zal brengen. Dit jaar zal onder de titel "de zingende zonderling" het stuk Ursonate van Dada-performer Kurt Schwitters ten gehore worden gebracht, waarbij het publiek actief mee mag doen.

DSC 0628Van 11 februari tot medio juli 2017 kunt u in Kasteel Groeneveld in Baarn de tentoonstelling "Tweede natuur" van Hannah Schubert zien. Hannah Schubert was op het TIJD-symposium een van de sprekers omdat ze in haar master-studie "tweede natuur" uitgebreid het werk van Le Roy bestudeerd had.

In opdracht van de Stichting TIJD heeft de Stichting Fruit yn Fryslân 5 appelbomen en 2 perebomen in de Le Roy tuin geplant. Leerlingen van het Nordwin College locatie Heerenveen hebben samen met docent Anne Hein Gietema geholpen met het planten van de boompjes.

Vanaf nu kunt u online de 5 boeken bestellen die de Stichting TIJD in eigen beheer heeft uitgegeven. Van "Retourtje Mondriaan", de autobiografie van Le Roy die in 2001 is uitgegeven tot het laatste boek "Het Technicum en de mondiale contraculturen".

Hét vakblad voor de groenvoorziening Tuin en Landschap besteed in haar nieuwste nummer uitgebreid aandacht aan het gedachtegoed van Louis Le Roy. Met een foto op de voorpagina van de huidige bouwmeester van de Ecokathedraal, Siebe Homminga, die rondloopt in de Ecokathedraal  en een verhaal van Hannah Schubert die hiervoor Rob Hendriks interviewde, komt het blad tot de conclusie dat het werk van Le Roy actueler dan ooit is. Een mooi begin van het nieuwe jaar!

nordwin werkweekTijdens de werkweek van het Nordwin College in Heerenveen , een VMBO-groen opleiding, konden leerlingen zich inschrijven voor stapelen in de Le Roy tuin. 2 groepen van 10 leerlingen kozen hiervoor, en gingen onder leiding van Marcel Prins (rechts op de foto) aan het werk met tegels en klinkers. Ook de begeleiders Aad Buikemna en Alexandra Dijkstra droegen hun steentje bij.

50 jaar le roy tuin2016 is het Le Roy jaar. De Stichting TIJD viert het 50 jarig bestaan van de groenstrook aan de Europalaan en Kennedylaan met een aantal activiteiten. De eerste aktiviteit hebben we inmiddels gehad, namelijk het planten van appelbomen door de Stichting Fruit yn Fryslân. De boompjes doen het goed: de eerste appel hang inmiddels aan de boom.

• zaterdagmiddag 17 september zal het Heerenveense mannenkoor The Old Spirits een optreden verzorgen in het Le Roy theater. Er zullen gouwe ouwe liedjes ten gehore worden gebracht uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, onder begeleiding van piano.
  • Zondagmiddag 2 oktober om 14:00 uur zal de fototentoonstelling over de Le Roy tuin worden geopend in Museum Heerenveen. U bent van harte welkom!
  • Zondagmiddag 17 oktober organiseert de Werkgroep Oud Heerenveen samen met de Stichting TIJD een stadswandeling door de Le Roy tuin, waar iemand van de Stichting TIJD zal vertellen over de geschiedenis van dit stadspark.
  • Op donderdag 27 oktober zal het jaarlijkse TIJD-symposium in het teken staan van de Le Roy tuin.

rob hendriksDe Le Roy lezing 2016 zal worden gehouden door architect Rob Hendriks. Hij zal de rede houden tijdens het jaarlijkse TIJD-symposium dat dit jaar gehouden wordt op donderdagmiddag 27 oktober met als thema "50 jaar Le Roy tuin: geschiedenis en toekomst".

facebook 1000 likesWe zijn er bijna! Of tegen de tijd dat u dit bericht leest is het misschien al zo ver. Op het moment van schrijven hebben we 993 likes op de facebook-pagina van de Ecokathedraal. Zit u op Facebook?  'Like' ons en u wordt op de hoogte gehouden worden van alles wat er in Mildam gebeurt.

ommoordIn de Rotterdamse wijk Ommoord, in 2006 uitgeroepen tot het Groenste stuk Rotterdam, is bij de aanleg in de jaren 60 van de vorige eeuw aan Louis Le Roy gevraagd om zijn ideeën rond natuur in de stad toe te passen. Dit resulteerde in de "Wijktuin": een 5 hectare groot gebied waar vele vrachtwagens met sloopafval het vlakke gebied (een drooggelegd gebied van wadden en kwelders) omtoverden tot een terrein met hoogteverschillen.

cover de fries die in de toekomst sprongOp 17 maart verschijnt bij Wijdemeer “De Fries die in de toekomst sprong – Fries modernisme in de jaren zestig” van Huub Mous.
Behalve over Friesland gaat “De Fries die in de toekomst sprong” ook over de jaren zestig en de transformatie van het bewustzijn die zich toen manifesteerde in de binnenruimte van de psyche, maar ook in de buitenruimte van de leefwereld. En in het bijzonder in de wijze waarop die twee ruimtes – het binnen en buiten – met elkaar verweven zijn.  Om dat transformatieproces op het spoor te komen, schetst dit boek een beeld van de veranderingen op uiteenlopende terreinen, zoals kunst, literatuur, architectuur, stedenbouw, planologie en de media.

Het was ook de tijd waarin Louis Le Roy zijn ideeën rond de publieke ruimte uitwerkte en in de praktijk mocht brengen in Heerenveen en Mildam. Mous wijdt in zijn boek dan ook een hoofdstuk aan Le Roy.

logo ivn vierkantOp zondagmiddag 20 maart 2016 organiseert het IVN samen met de Stichting TIJD een excursie naar de Ecokathedraal in Mildam. Dit als vervolg op de lezing over de Ecokathedraal afgelopen dinsdagavond 8 maart bijwonen in buurthuis Focus in Heerenveen. De lezing zal na afloop van de besloten jaarvergadering van het IVN gehouden worden.